Wat is de betekenis van Gamification en hoe zet je het in bij trainingen?
Een term die de laatste twee jaar in opkomt is, is Gamification. Iets dat niet nieuw is in trainingen en het landschap van onderwijs en ontwikkeling, maar waar de term nog niet veel gebruikt werd.
Wat is gamification?
Gamification is de toepassing van spelelementen en gamedenken en -technieken in een omgeving die niet is ingericht als game-omgeving.
Je zou kunnen beargumenteren dat een training een spelomgeving is, omdat hierin vaardigheden geoefend worden in een simulatie. Natuurlijk klopt dat helemaal, maar we maken hier het onderscheid tussen spel en game. Waarbij we onder spel het naspelen van situaties verstaan en onder game het spelen van een al dan niet competitief spel.
Games dagen uit
Het spelen van games motiveert trainees op een andere manier dan enkel het volgen van een training kan. Een game probeert de speler uit te dagen op een andere manier te denken, problemen op te lossen en inventief te zijn. Bij gamification gaat het over gedrag. Wat doe je in een omgeving met spelelementen? Welk gedrag laat je zien en wat zegt dat over jou? Vaak zijn uitingen van gedrag in een game heel authentiek, waardoor het makkelijker is om te ontdekken wat je drijfveren zijn.
Games geven feedback
Doordat het in een spel makkelijker is om remmingen te laten gaan, krijg je hieruit veel waardevolle feedback. Het gaat dus uiteindelijk niet om het einddoel van het spel, al lijkt dat wel zo. Het is veel interessanter om te kijken naar de weg ernaartoe. Wat motiveert je? Welke frustraties kom je tegen? Wat doe je als je onder tijdsdruk staat? Hoe zet je je krachten in om te komen tot resultaat? Waar liggen je blinde vlekken? De feedback die het spelen van het spel geeft, is belangrijker dan het winnen.
Hoe zet je gamification in bij een training?
Ook in trainingen kun je spelelementen toevoegen die deelnemers een spiegel voorhouden. Wat belangrijk is, is dat het spel past bij de vaardigheden die in de training aan bod komen. Zo kun je bij een training projectmanagement denken aan een spel waarin deelnemers samenwerken om tot een gezamenlijk resultaat te komen. Wie toont zich een leider? Wie organiseert en plant? Wie focust zich alleen op het eindresultaat en niet de manier waarop we daar gaan komen?
In een leiderschapstraining kan een spel zitten waar op basis van vertrouwen en delegeren een doel behaalt moet worden. Wie kan loslaten en werkelijk de controle uit handen geven? Wat gebeurt er bij de deelnemers als ze echt moeten vertrouwen op de ander? En hoe voelt dat?
Het idee is om middels een spel verborgen gedragingen te ontdekken die vaak diep onder de oppervlakte verscholen blijven. Een spel dat dit gedrag uitlokt op een laagdrempelige manier, is een succesvolle inzet van gamification.