Direct contact? Bel: +31 33 4950004

Home > Programma's > De alerte professional

De alerte professional

De alerte professional

Om de kwaliteit van je dienstverlening hoog te houden is het essentieel om als accountant verder te kijken dan alleen naar de cijfers en de regelgeving, dat weten we allemaal. Voor een optimale uitvoering van opdrachten moet je óók weten wat er bij je klant speelt en wat de ontwikkelingen zijn, in zijn organisatie en in zijn omgeving. Dan is het belangrijk om door te vragen en signalen te herkennen. Juist als je al jarenlang met elkaar samenwerkt!

Wil je je klant écht goed kennen dan is een onderzoekende en nieuwsgierige houding voor jou als accountant belangrijk. Want door alert en positief-kritisch te zijn, vragen te stellen, initiatieven te nemen en door te vragen, ga je open en constructief het gesprek met elkaar aan. Je krijgt dieperliggende onderwerpen boven tafel en je kunt ze ook bespreekbaar maken. In de praktijk is dat echter soms een uitdaging. Vooral in hectische periodes of in lastige situaties bestaat het risico dat we oppervlakkiger met elkaar communiceren en minder de verbinding opzoeken.

Hoe stimuleer én veranker je die alerte en nieuwsgierige houding in alle lagen van je organisatie? In dit programma leer je hoe je een verbindende professional kunt zijn die vraagt, luistert, hoort én initieert. Je krijgt de juiste handvatten om die onderzoekende houding te prikkelen en je weet hoe je die in kunt zetten in gesprekken met de klant én met collega’s. Zo pak je een actieve rol in het leveren van kwaliteit en zorg je voor stevige externe én interne samenwerkingen.

Voor wie?

Dit programma is geschikt voor medewerkers in alle functies binnen accountancykantoren.

Na dit programma weet je:

  • Hoe je nieuwsgierig en aandachtig aanwezig blijft in gesprekken;
  • Hoe je op constructieve wijze het gesprek aangaat over signalen die je waarneemt;
  • Hoe je drempels overstapt en onderbuikgevoelens bespreekbaar maakt;
  • Hoe je de samenwerking verdiept en verrijkt door een open en alerte houding.

Resultaat

Het resultaat van dit programma is dat medewerkers op een praktische en direct toepasbare manier leren hoe ze, ongeacht hun positie in de organisatie, een verbindende schakel kunnen zijn: in de samenwerking met de klant, maar zeker ook met collega’s.

Opzet van het programma

Dit programma is altijd maatwerk en wordt in een dynamische en interactieve vorm verzorgd. De deelnemers worden gestimuleerd in het tonen van een onderzoekende, positief-kritische houding door in groepjes aan de slag te gaan met een prikkelende klantsituatie (bijvoorbeeld een uitdagende discussie, een lastige klacht of een vermoeden van fraude). De focus ligt op leren hoe je onder tijdsdruk met elkaar het gesprek aangaat, alert en kritisch naar elkaar kunt zijn, aannames herkent, reflecteert op jezelf en op anderen en meer openheid in de samenwerking brengt.

Praktische informatie

  • Een groep bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers.
  • Dit programma wordt in groepen verzorgd voor extra dynamiek en competitie.
  • De bijeenkomsten vinden fysiek plaats.
  • De bijeenkomsten worden in overleg gepland.

Investering

Wil je graag samen met je collega’s aan de slag? Dan maken we graag een passend voorstel voor je. We stellen een in company-programma samen dat optimaal aansluit bij de leerdoelen van je organisatie én direct toepasbaar is in jullie dagelijkse praktijk.

Heb je nog vragen?

Wil je meer weten over dit programma? Neem dan contact op met Cindy Koole of Roelien Gerritsen via 085-273 31 71. We gaan heel graag met je in gesprek over hoe we ook voor jouw kantoor de juiste beweging en ontwikkeling kunnen creëren.