Incompany trainingen als onderdeel van je werving en selectie
Ten tijde van krapte op de arbeidsmarkt, leeft bij veel bedrijven de vraag: hoe houden we het personeel dat we hebben vast en hoe zorgen we ervoor dat ze tevreden blijven? Hierin richten veel werkgevers zich op het vasthouden van personeel dat reeds in dienst is. Human capital is iets waarin je investeert, wat je wilt behouden en waar je als het goed is lang profijt van hebt als werkgever. Maar ook aan de voorkant van het proces, kun je als werkgever het verschil maken. Werving en selectie zijn hierin van groot belang.
De werving zet de toon
Een vacature is de eerste kennismaking van de kandidaat met het bedrijf. Hierbij vormt de sollicitant zich een beeld van het bedrijf, van de functie en ook van de match. Past dit bedrijf bij mij? Dit zet de toon voor het verloop van de werving. In de vacaturetekst maak je daarom direct duidelijk welke voordelen het werken bij jouw bedrijf heeft. Let daarbij ook op de secundaire voorwaarden, omdat die voor nieuwe generaties vaak net zo belangrijk is (wil je weten hoe je moet omgaan met die generaties? Lees hier onze blog over generatie Z).
Door in de tekst direct duidelijk te maken dat je als bedrijf waarde hecht aan scholing en opleiding, laat je zien dat de ontwikkeling van werknemers belangrijk is. Een incompany training geeft daarbij het beeld dat er oog is voor de specifieke uitdagingen van het vakgebied en laat zien dat je als bedrijf moeite doet om alles voor de werknemers zoveel mogelijk te faciliteren.
In selectie maak je het verschil
De selectieprocedure is een kans om de boodschap nogmaals over de bühne te krijgen. Een prettig gesprek zorgt voor binding en creëert al direct een band tussen kandidaat en bedrijf. Als HR medewerker kun je direct vragen naar de ontwikkelbehoefte van de sollicitant. Kom je iemand tegen die een hoge behoefte heeft? Dan kun je direct toelichten welke scholingsmogelijkheden jullie bedrijf biedt en op welke manier werknemers hiervan profiteren.
Incompany trainingen aanbieden als onderdeel van het inwerktraject
Als laatste zou je incompany trainingen kunnen aanbieden in de inwerkperiode. Hiermee laat je zien dat je investeert in nieuwe werknemers en ook dat je het goed inwerken serieus neemt. Door de training toe te spitsen op het bedrijf en de bedrijfstak, worden aankomende werknemers goed getraind en zullen ze en eerder kunnen starten, maar ook langer blijven. Omdat ze zich zeker voelen van hun kennis en kunde en hebben ervaren dat het investeren in hun persoonlijke ontwikkeling bij jullie bedrijf voorop staat.
Zo trek je de juiste mensen aan én houd je ze langer binnen!