Direct contact? Bel: +31 33 4950004

Home > Nieuws & Blog > Mislukken? Dat is je eigen verantwoordelijkheid!

Mislukken? Dat is je eigen verantwoordelijkheid!

Mislukken? Dat is je eigen verantwoordelijkheid!

Het project lag al een tijdje stil. Die laatste paar overlegmomenten uitgesteld. Het leek er niet op alsof er nog enige schot in de zaak zat. En aan wie dat lag? Niemand natuurlijk, dat het niet lukte was niemands verantwoordelijkheid. Gek eigenlijk, aangezien een heel projectteam al maanden samenwerkte aan een gezamenlijk project.

Verantwoordelijkheid nemen, juist als het niet lukt

Vaak als iets niet lukt of dreigt te mislukken, zien we dat mensen moeite hebben met verantwoordelijkheid nemen. We zien ze duiken. Duiken door alleen door te ploeteren en geen hulp te vragen. Duiken door de schuld af te schuiven; “hij had te laat zijn stukken opgeleverd, dus….”. Duiken door het te negeren (als er niemand naar vraagt vertel ik ook niets). Of duiken door ontkenning “O, ik wist niet dat het dan al klaar moest zijn”.

En dat terwijl er juist veel te winnen valt, juist als het niet gaat lukken.

Door verantwoordelijkheid te nemen. Misschien kan daarmee het hele project wel gered worden. En soms zie je dat aankomen en wil je jouw aandeel vergroten. Daarom vandaag 3 tips om je te helpen verantwoordelijkheid te nemen en dit effectief aan anderen over te brengen.

  • Hoe eerder je iets meldt, hoe beter

Als je vroeg in het proces meldt dat het niet gaat lukken, geef je iemand anders de mogelijkheid om mee te denken. Samen kun je dan kijken naar opties om de deadline alsnog te halen. Door bijvoorbeeld hulp in te roepen of andere keuzes te maken. Soms is het ook mogelijk een opdracht op te delen in deelopdrachten en bij de lastige taken iemand anders te vragen. En soms zit er ook ruimte in de deadline, als je dit maar vooraf bespreekbaar maakt.

  • Communiceer verantwoordelijk

Vaak zeggen mensen tijdens een status update, of als er naar gevraagd wordt ; “Het is niet gelukt (om dat af te ronden)”. Het wordt gebracht als een objectief feit. Een lastige boodschap voor de ontvanger, omdat je weinig betrokkenheid voelt en niet merkt dat iemand verantwoordelijkheid neemt voor de eigen acties en daden. Beter is om jezelf te betrekken in de boodschap; ‘ik heb het niet gered’ of “ik vind het vervelend, maar ...’

  • Denk actief mee over een oplossing

Geef direct na het aangeven wat niet lukt aan wat er nodig is om het op te lossen. “Ik heb er kritisch naar gekeken en als Linda deze week een uur tijd heeft om te helpen, dan moet het lukken om het samen af te ronden”.  Of “Ik heb even contact gehad met Dave en hij heeft begin volgende week tijd. Dus als dat wat jou betreft akkoord is, kan ik dat met hem regelen”. Dan houd je de verantwoordelijkheid, voor zowel het probleem als de oplossing, bij jezelf.

Wat levert het je op om dit te doen?

Mensen die zichtbaar en voelbaar verantwoordelijkheid nemen, krijgen meer vrijheid, respect, waardering en doorgroeimogelijkheden. Daarnaast voelt het integer en daadkrachtig om verantwoordelijk te zijn voor je eigen werk.

Dus, daar zit vast ook iets bij wat jou motiveert! Succes!

Heb je ook onze vorige blog gelezen over de vier elementen van verantwoordelijkheid? Hierin lees je waar verantwoordelijkheid uit bestaat en hoe je dit kunt vergroten bij jezelf en je medewerkers.

Leuk? Volg Spijkman op LinkedIn om op de hoogte te blijven. Leuk artikel? Volg Spijkman op LinkedIn om op de hoogte te blijven!