Direct contact? Bel: +31 33 4950004

Home > Inspiratie > Uit de Praktijk: de TEIQue inzetten

Uit de Praktijk: de TEIQue inzetten

Uit de Praktijk: de TEIQue inzetten

Roelien: "Laatst was ik in gesprek met Mike (niet zijn echte naam), een professional in de zakelijke dienstverlening. Hij zit middenin een veranderingsproces. Zijn functie verandert en dit vraagt dus ook verandering van hem. De ontwikkeling verloopt moeizaam en daarom wil hij graag gecoacht worden.

In zijn nieuwe functie komt met name meer communicatie met klanten, advisering en samenwerking terug. Hij heeft al een training adviesvaardigheden gevolgd, maar dit heeft hem nog niet voldoende in beweging gebracht.

Mike maakt zich zorgen of hij wel kan aanhaken bij de verandering, omdat dit zo stroef verloopt. Hij vindt tegelijkertijd dat het niet allemaal bij hem ligt. Volgens hem is hij is niet de enige die achterblijft, zijn omgeving wil ook onvoldoende mee.

Na het invullen van de TEIQue blijkt onder andere het volgende: Mike scoort hoog op emotionele expressie (het vermogen om emoties te uiten) en assertiviteit. Zijn scores op aanpassingsvermogen, zelfmotivatie en emotiebeheersing zijn laag.

Veranderbereidheid vraagt onder andere aanpassingsvermogen en zelfreflectie.

Juist daar wringt het bij Mike, waardoor hij zichzelf regelmatig in de weg zit.

Hij geeft namelijk aan best te willen werken aan zijn vaardigheden maar uit de praktijksituaties die hij als voorbeeld geeft, blijkt dat hij toch moeite heeft wanneer verandering van hem gevraagd wordt. Vanuit emotie kan hij nukkig, mopperend en soms zelfs boos reageren op voorstellen of mededelingen van zijn management. Het is ook herkenbaar tijdens gesprekken met klanten. Zijn intentie is om te onderzoeken wat de behoefte van de klant is, maar toch neigt Mike ernaar zijn eigen lijn vast te houden en deze niet aan te kunnen passen.

Als ik dit benoem, reageert hij vaak relativerend zonder te reflecteren op zijn eigen aandeel. “Ja, dat zei ik wel, maar tegen de klant zeg ik dat wel anders hoor”. Of “Ja, maar als zij opeens weer zeggen dat het anders moet, mag ik dan niks terugzeggen?”

Met het nieuwe inzicht in zijn emotionele intelligentie, en vooral het gesprek hierover, creëert voor Mike concreet inzicht in zijn interne spanningsvelden (waar hij zichzelf in de weg zit).

En wat blijkt in het gesprek over dit inzicht? Dat we vanuit dit bewustzijn prima praktische handvaten kunnen formuleren, waar Mike mee aan de slag gaat.

Een belangrijke stap voorwaarts is dat hij zijn eigen emoties leert herkennen en reguleren (intern), ze positief bevraagd en tegelijkertijd ander gedrag zichtbaar maakt voor zijn omgeving (door niet direct te reageren).

Het leuke is dat hij dat direct terugkrijgt van zijn omgeving, vertelt hij lachend tijdens het volgende gesprek. En dat helpt hem weer in zijn eigen motivatie op weg naar de gewenste verandering!"

Met de TEIQue kunnen we inzichtelijk maken in hoeverre iemand inzicht heeft in de eigen emoties en of iemand hiermee om weet te gaan. Ook laat de TEIQue zien hoe goed iemand de emoties van anderen inschat en hoe die kennis wordt ingezet om relaties op te bouwen en te onderhouden. Deze Emotionele Intelligentie raakt een laag die in ontwikkelingsvraagstukken inzicht kan bieden in weerstand en veranderingsbereidheid. Ook kan de TEIQue helpen om inzicht te verschaffen in het eigen handelen, teamkwaliteiten en communicatiestijlen.

Meer weten over het inzetten van de TEIQue? Lees hier onze blog: De 5 mogelijkheden om de TEIQ in te zetten bij ontwikkelingsvraagstukken. Of neem direct contact op om de TEIQue in te zetten voor jouw organisatie!

Leuk? Volg Spijkman op LinkedIn om op de hoogte te blijven. Leuk artikel? Volg Spijkman op LinkedIn om op de hoogte te blijven!